top of page

(Ne)razumevanje montessori pedagogike

Tokrat bom govorila o (ne)razumevanju montessori pedagogike – pri nas in po svetu, ter o nekaterih zmotnih prepričanjih, ki to metodo obdajajo. Pravzaprav ne gre za en določen starševski izziv, ampak po mojem mnenju mnoge starševske izzive – izzive, ki so ovira na poti tistim staršem, ki bi se mogoče odločili za ta pristop pri vzgoji svojega otroka, a so zaradi premnogih zmotnih prepričanj, ki krožijo med nami, to možnost preskočili.


Montessori metoda spodbuja samostojnost, shutterstock_By Natalia Lebedinskaia

Sama verjamem, da je montessori pristop in pedagogika sama nekaj najboljšega, kar lahko ponudimo svojemu otroku (sploh v najzgodnješem otroštvu). Zagotovo pa je to dobra popotnica za otroke od rojstva (ali še iz časa nosečnosti) pa vse do 6. leta starosti.

Zakaj tako mislim? Ker sem imela možnost opazovati in primerjati tako otroke, ki so imeli izkušnjo s tem pristopom kot tudi otroke, ki te izkušnje niso imeli. Otroci sami so s svojim vedenjem in stopnjo samostojnosti, ki jo premorejo, pričevali neizmerno podporo v prid tej pedagogiki.


Zakaj se starši ne odločijo za montessori pristop?

Mogoče lahko najprej povem, da sem se sama z montessori pedagogiko srečala že leta 2013 in sem v raziskovanju metode nateleta na mnogo mitov, stereotipov ali prepričanj, ki so povezana s to pedagogiko. Nekatera prepričanja sem najbrž tudi sama ponotranjila - ampak le za kratek čas. Več znanja in izkušenj, ki sem jih pridobivala, bolj se je razblinjal ta balonček nerazumevanja pedagogike same.

In, ker sem teh prepričanj ali stereotipov našla več kot 30, sem se odločila, da vam jih predstavim 12, po mojem mnenju najbolj zakoreninjenih v naši družbi. Menim, da so te največje ovire za starše, da bi se tudi sami odločili raziskovati in uporabljati principe, ki jih predlaga montessori pedagogika.

Že v času študija se mi je zazdelo izjemno krivično, da v današnjem svetu montessori pedagogika velja kot statusni simbol ali pa je le za premožnejše družine – pa na primer niti to, da je družina dobro situirana, ni vstopnica za mesto v montessori vrtcu. Mest v montessori vrtcih je namreč le omejeno število, seveda pa so ti vrtci pri nas praviloma zasebni. Tudi vložek za infrastrukturni del izobraževanja in pa amortizacijo morajo izvajalci kriti sami, saj ni krit iz državnega oziroma občinskega proračuna kot je to pri javnih vrtcih.

Situacija je, kakršna je, ni pa zato treba obupati nad tem, da bi vaš otrok bil deležen montessori pristopa, saj lahko izredno veliko naredimo starši sami doma.


Najpogostejša prepričanja o montessori pedagogiki

No pa si poglejmo kaj so najpogostejša prepričanja, ki krožijo med nami.

Prepričanje št. 1: OTROCI VZGAJANI V DUHU MONTESSORI LAHKO DELAJO KAR ŽELIJO.

Resnica:

Metoda montessori je zasnovana tako, da daje otrokom svobodo znotraj meja. Odrasli smo tisti, ki določimo za nas sprejemljive meje, otroci pa so tisti, ki lahko znotraj teh meja svobodno izbirajo.

Prepričanje št. 2: MONTESSORI PEDAGOGIKA ZAVIRA RAZVOJ DOMIŠLJIJE.

Otrok potrebuje in želi praktične izkušnje, shutterstock_By Natalia Lebedinskaia

Resnica:

Maria Montessori je verjela, da ima domišljija temelj v realnosti, zato majhni otroci najprej potrebujejo bogate izkušnje z realnimi predmeti, da pripravijo svojo domišljijo. Zato v učilnicah montessori za otroke od 0 do 6 let praviloma ne boste našli knjig fantazije ali pa bo le tu in tam kakšna.

Prepričanje št. 3: MONTESSORI PEDAGOGIKA ZAVIRA KREATIVNOST.

Resnica:

Ustvarjalnost cveti v montessori okolju zaradi ravnovesja svobode in omejitev. Čeprav v montessori vrtcih skoraj ne boste našli pedagogov, ki bi se ukvarjali s številnimi skupinskimi dejavnostmi, bodo ti kljub temu predstavili otrokom več umetniških tehnik.

Prepričanje št. 4: METODA MONTESSORI JE PRESTROGA IN STRUKTURIRANA TER NI ZADOSTI IGRIVA.

Otroci zmorejo več, kot pogosto mislimo, da zmorejo, shutterstock_By Volodymyr TVERDOKHLIB

Resnica:

Metoda montessori ima strukturo, toda besede Marije Montessori, "sledi otroku", imajo prednost. Ta struktura je še posebej pomembna za majhne otroke, saj še vedno spoznavajo svet in svoje mesto v njem. Zunanji red vodi v notranji red, strukturirano okolje pa otrokom omogoča, da uredijo številne vtise, ki jih vpijejo v svoje misli.


Metodo montessori je mogoče izvajati prestrogo, vendar to ne bi sledilo temeljni filozofiji.

Glasba, gibanje, ples, smešne rime, smeh in vse, kar imajo otroci resnično radi in kar spoštuje njihov razvoj, ima svoje mesto v učilnici in v domu, ki sledi principom montessori.

Spoštovanje otroka je v središču metode montessori, saj gleda globoko v srce otroka in ponuja resnično navdušenje, čudenje, odkritje in veselje.

Prepričanje št. 5: METODA MONTESSORI NI DOVOLJ STRUKTURIRANA.

Resnica:

Včasih je učilnica montessori videti nestrukturirana zaradi poudarka na sledenju otroku in dejstva, da lahko vsak otrok izbere svoje delo. Lekcije, ki jih vodnik ali pedagog daje otrokom, sledijo natančno načrtovani strukturi. Tudi učilnica je zelo strukturirana in vsako gradivo je skrbno hranjeno na popolnoma istem mestu celo leto. Otroci imajo jutranjo rutino, malico, rutino uporabe kopalnice, kosilo itd.


"Red je ena od življenjskih potreb, ki, ko je zadovoljena, prinese resnično srečo" - Maria Montessori

Prepričanje št. 6: OTROCI MORAJO V UČILNICAH MONTESSORI VSE NAREDITI SAMI.

Resnica:

Montessori vodiči otroke opolnomočijo in jih učijo odgovornosti, tako da jim pokažejo, kako stvari početi sami, npr. si privoščiti prigrizek, se obuti, za sabo počistiti, itd. Otroci, ko dobijo priložnost, radi stvari počnejo sami. Pokažejo se, da so sposobni, vsak korak k neodvisnosti pa je korak k polnosti.

Velikokrat pa naloga res preseže otrokove zmožnosti. Otroke spodbujamo, naj prosijo za pomoč, kadarkoli jo potrebujejo, montessori vodniki pa bi morali opazovati sposobnosti vsakega otroka in nikoli ne prelagati odgovornosti na nekoga, ki nanjo ni pripravljen.

Prepričanje št. 7: OTROKE SE PO MONTESSORI PRISTOPU TRETIRA KOT ODRASLE

Otrok zaliva rože, shutterstock_By Natalia Lebedinskaia

Resnica:

Poudarek v metodi montessori je na spoštovanju otroka in neverjetnih močeh, ki jih ima v otroštvu. Montessori pristop na otroke gleda kot na enakovredne, vsekakor pa ne enakopravne posameznike.

Obstaja dobro ravnovesje med nespoštovanjem otroka (npr. dvojna merila, uporaba načinov, ki bi bili pri odraslih nesprejemljivi itd.) in ravnanjem z njim preveč kot z odraslim. Metoda montessori skuša najti srednjo pot s spodbujanjem neodvisnosti, iskanjem veselja, spoštovanjem njihovih sposobnosti in omejitev ter zabavo.

Prepričanje št. 8: MONTESSORI OTROK NE PRIPRAVI DOBRO NA TRADICIONALNE ŠOLE.

Resnica:

Montessori pedagogika otroka dobro pripravi na tradicionalno izobraževanje. Preko montessori pristopa se otrok nauči samodiscipline, sočutja, poslušnosti, delovne etike, zbranosti, vljudnosti in socialnih veščin, predvsem pa ljubezni do učenja.

Ena študija kaže, da so so otroci, ki so obiskovali v predšolskem obdobju montessori vrtec, dobro pripravljeni na jezik in matematiko ter da imajo vrhunske socialne spretnosti in izvršilno delovanje.

Prepričanje št. 9: MONTESSORI PEDAGOGIKA JE SAMO TREND.

Resnica:

Montessori metoda je bila razvita pred več kot sto leti, na začetku 20. stoletja. Od takrat je bilo v določenih delih sveta vedno uspešna – meni neverjetno pa je, da je vedno aktualna in v koraku s časom oziroma je brezčasna, saj otroka uči vrednot in spretnosti, ki so srž naše družbe in nas kot posameznikov.

Kot zanimivost - trenutno se ocenjuje, da je montessori pedagogika prisotna v 20.000 šolah po vsem svetu.

Prepričanje št. 10: IZOBRAŽEVANJE MONTESSORI JE ZASTARELO.

Resnica:

Metoda montessori je bila razvita na podlagi opazovanja in jo še naprej poučujejo na podlagi opazovanja. Resnice človeške narave in razvoja niso zastarele in montessori metoda je v službi teh resnic.

Prepričanje št. 11: METODA MONTESSORI JE POVEZANA Z RELIGIJO.

Resnica:

Čeprav je metoda montessori združljiva zlasti s krščansko vero, pa tudi z drugimi verami, sama metoda nima nobene verske pripadnosti.

Na primer, Maria Montessori piše o delu s hindujskimi, krščanskimi in muslimanskimi otroki, številne montessori šole pa so povsem versko neopredeljene.

Prepričanje št. 12: IZOBRAŽEVANJE MONTESSORI JE SAMO ZA PREMOŽNE.

Resnica:

Metoda montessori je bila razvita v barakarskih naseljih v predmestju Rima. Zagotovo ni namenjena le premožnim.

Medtem ko številne zasebne šole montessori trenutno zaračunavajo veliko šolnine, se v mnogih državah po svetu šole montessori nahajajo tudi v sferi javnega sistema izobraževanja. Metodo je mogoče uporabiti v vrtcih, šolah, doma in ne boste verjeli, pri delu s starostniki. V zadnjem času je opaziti porast uporabe montessori principov pri delu s starostniki z demenco. Tudi sama sem se udeležila osnovnega izobraževanja v Sloveniji na to temo in bila sem navdušena nad tem, kako širok je spekter uporabe vseh principov te pedagogike. Več o tem si lahko ogledate v videu tukaj, kjer sem govorila ravno o delu po principu montessori s starostniki in osebami z demenco.

Ne pozabite, da ne gre za modne materiale. Gre za filozofijo, odnos do otroka in opazovanje.

Morda bi vas zanimalo tudi:


175 views0 comments
bottom of page