top of page

Razvoj možganskega valovanja in povezava z otrokovim vedenjem in delovanjem

Updated: Oct 11, 2022

Vsa bitja smo hkrati fizična in tudi energetska bitja, ne glede na to ali razmišljamo o tem ali ne, in ali verjamemo v to ali ne. Moj namen ni, da vas prepričam v to, da začnete meditirati ali verjeti v to trditev. Bolj kot to sem želela z vami deliti spoznanja, ki so meni pomagala, da še bolje razumem delovanje otroka.


Merjenje možganskih valov pri otrocih s pomočjo elektroencafalagrafskih naprav je popolnoma neinvazivno, shutterstock_By YAKOBCHUK VIACHESLAV

V iskanju poti Nazaj k sebi me najbolj podpira delo na sebi. To zame pomeni, da si dovolim čas zase, za počitek in med drugim tudi čas za meditacijo. S tovrstno, bolj poglobljeno vodeno meditacijo sem se srečala pred slabima dvema letoma in v mnogih pogledih je spremenila moje doživljanje sveta in moje delovanje v njem. Najbolj me nagovarja delo dr. Joe Dispenze, ki je velik znanstvenik in premika meje mogočega. Bolj na široko o njem morda kdaj drugič, so pa 3 knjige prevedene tudi v slovenščino, če mogoče koga zanima.

Med prebiranjem ene izmed Dispenzovih knjig z naslovov Odvadite se biti to, kar ste, sem naletela na poglavje z naslovom Razvoj možganskega delovanja pri otrocih: od podzavestnega do zavestnega uma. In AHA!


Takoj se mi je prižgala lučka in našla sem povezavo s tem, kar je Maria Montessori v svoji metodi zapisala o nezavednem in zavednem srkajočem umu. In prav to sem želela deliti z vami, ker sem prepričana, da bo še kdo, tako kot jaz, na ta način lažje in bolje razumel svojega otroka. Poskusila bom povleči nekaj vzporednic, za vir o dognanjih Marie Montessori pa sem vzela njeno delo o 4 ravneh razvoja, kjer je otrokov razvoj od rojstva do 24. leta razdelila v 4 ravni in 8 podravni. O tem podrobneje morda kdaj drugič, če vas bo zanimalo. Tudi s pomočjo tega njenega dela lahko veliko bolje razumemo otroka v posamezni razvojni stopnji, kjer se nahaja.


diagram 4 ravni razvoja po Marii Montessori
4 ravni razvoja po Marii Montessori

5 možganskih frekvenc

Da bi razumeli kako možgansko valovanje otrok deluje na njihovo vedenje in delovanje je dobro, da najprej pogledamo kaj so znanstveniki odkrili o posameznem možganskem valovanju pri odraslih. Zato si bomo samo na kratko pogledali 5 možganskih frekvenc, njihovo poimenovanje in kdaj se pojavijo pri odraslem.

V možganih se tekom vsakega dne zgodi in spremeni mnogo možganskih frekvenc. Ko smo v stanju DELTA, smo v stanju globokega spanca. Med globokim spanjem in budnostjo možgani preidejo v valovanje THETA. Ko deluje naša domišljija in ustvarjalnost, naši možgani preidejo v ALFA delovanje. Višje frekvence, v katerih delujemo zavestno in večji del budnosti, imenujemo BETA, najvišje stanje zavesti pa se dogaja v GAMA valovanju.

To smo spoznali, da bi zdaj lažje razumeli kako se razvija valovanje možganov pri otroku.


Razvoj valovanja možganov pri otroku

Znanstveniki so odkrili, da v obdobju od rojstva in vse do dopolnjenega 2. leta starosti, otrokovi možgani delujejo na najnižjih ravneh možganskega delovanja - DELTA valovanje, ki mu lahko rečemo tudi najpočasnejše valovanje. Odrasli smo v tem možganskem valovanju, kot smo prej spoznali takrat, ko smo v globokem spancu. Zdaj je mogoče marsikomu bolj jasno zakaj novorojenček običajno ne more ostat buden dolgo časovno obdobje in zakaj lahko nekateri dojenčki spijo z odprtimi očmi.

Ko so enoletniki budni so še vedno pretežno v stanju delta, ker delujejo po večini podzavestno. Dr. Joe Dipenza pravi, da informacije, ki iz zunanjega sveta v tem obdobju vstopijo v njihove možgane skozi njihove čute, ostanejo neorganizirani, torej jih nič ne uredijo. Prav tako nimajo razvite še sposobnosti kritičnega mišljenja oziroma presojanja kaj je prav in kaj ne.


O tem je govorila tudi Maria Montessori, ko je z opazovanjem otrok prišla do podobnih zaključkov. Zanimivo je, da je ona že pred več kot 100 leti prišla do podobnih spoznanj brez prisotnosti moderne tehnologije za merjenje in analizo. Ona je zaključila, da je čas od rojstva do 2,5 oz. 3. leta, čas nezavednega srkajočega uma, ki je (podobno kot opisuje Dispenza) v stanju nezavednega srkanja vsega, brez zmožnosti kritičnega mišljenja. Torej od rojstva do 2. leta so otroci pretežno v DELTA stanju zavesti.


Od približno 2. do 5. ali 6. leta, se začnejo pri otrocih pojavljati višje možganske frekvence, in sicer THETA valovanje. Za otroke v tem starostnem obdobju in pod vplivi teh možganskih valov se zdi, kot da so v transu in so povezani predvsem s svojim notranjim svetom. Živijo v svetu abstraktnega, v svetu domišljije, njihova zmožnost kritičnega mišljenja pa je še vedno v veliki meri nerazvita in zato sprejemajo vse, kar jim povemo – na primer, da je božiček resničen.

Razvoj možganskih valov pri otroku_By artellia

Joe Dispenza pravi, da so otroci prav v tem obdobju najbolj sugestibilni in se izrazi, kot so: “Tvoja sestra je pametnejša kot ti”, “Če te bo zeblo, se boš prehladil” in podobno zasidrajo neposredno v njihov podzavestni um in postanejo nezavedni vzorci mišljenja tudi kasneje. Mnogi izmed vas ste najbrž slišali tudi za metodo Theta healing, ki se dejansko poslužuje prav tega stanja možganskega valovanja in ljudem pomaga do reprogramiranja svojega uma. To samo za intermezzo.


Maria Montessori pa obdobje med 2,5 in 6. letom starosti poimenuje obdobje zavednega srkajočega uma. V obdobju pred tem je otrok potreboval realne in konkretne izkušnje iz okolja, zdaj pa se začne razvijati koncept abstraktnosti in domišljijski notranji svet otroka. Obdobje od rojstva do 6. leta je poimenovala obdobje senzoričnega raziskovalca, torej da svet raziskuje preko vseh svojih čustev.

Torej to obdobje zaznamuje predvsem THETA valovanje možganov. Prej smo rekli, da je to valovanje pri odraslih v stanju ustvarjalnosti in domišljije.

Ok, gremo naprej. Med 5. in 8 letom starosti možgansko valovanje preide v ALFA stanje in na tej točki otrokovega razvoja se začne oblikovati analitični um. Torej, začnejo si razlagati stvari in začnejo sklepati o zakonih zunanjega sveta. Hkrati pa se jim notranji svet domišljije zdi še vedno enako resničen kot zunanji svet resničnosti in lahko so prisotni v obeh naenkrat. Brez problemov se igrajo igre vlog, kar najbrž sami dobro poznate.

Med 8. in 12. letom in kasneje pa se možganska aktivnost okrepi in začne se delovanje v BETA možganskih valovih, predstavlja pa zavestno, analitično razmišljanje.

Maria Montessori pa je obdobje med 6. in 12.letom poimenovala obdobje Intelektualnega raziskovalca in raziskovalca osebnosti. V tem obdobju je za otroke značilno, da jih zanima kako deluje svet in si želijo razložiti njegovo delovanje. Sprašujejo se Zakaj? Kako? Zakaj na tak način?

Po 12. letu starosti, pravi Dispenza, da se vrata med zavestnim in podzavestnim umom običajno zaprejo.

Te vzporednice, ki sem jih prepoznala, se meni zdijo fascinantne, sigurno pa nisem edina.


Lahko si vsebino tega blog zapisa pogledate tudi v video obliki tukaj:



Ne pozabite, imejte radi najprej sebe, potem vašega otroka in nato še vse ostale!


176 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page