top of page

Tudi to sem jaz, malček

Srce me zaboli, ko vidim kako zelo nerazumljeni so malčki. To so, po mojem mnenju, najbolj kul osebe, ki so lahko v tvoji družbi. Iščejo se, raziskujejo, se izgrajujejo, so direktni in pristni. Živijo za trenutek. Tudi, če so se razveselili odhoda na igrišče, jih mogoče zaradi kolone mravljic na pločniku, ki so jo opazili, igrišče ne zanima več. In mi smo tisti, ki moramo to sprejeti. Mi pa se zataknemo pri misli na igrišče, ker tak je bil pač plan. Se sliši kaj znano?

Malčki potrebujejo ponavljanje, tudi pri knjigah, shutterstock_By mytrykau

Kar si želim podati v današnjem zapisu je to, da bi na malčke gledali z drugačnimi očmi. Kdo pa je sploh malček po definiciji? Obdobje malčka traja med 1. in 3. letom starosti otroka. Pred tem je obdobje dojenčka, nato pa obdobje otroka.


Verjamem, mnogokrat nas lahko iztiri malčkova potreba po raziskovanju, preizkušanju meja ali pa čustveni izbruhi.

Pa bi radi bolje razumeli zakaj prihaja pri malčku do teh situacij? Potem ste prišli na pravo mesto. Tokrat z vami delim 12 stvari zakaj so malčki TAKO kul. Na koncu z vami delim še knjigo, po kateri sem povzela ta strnjeno zapis. Knjiga mi je dala misliti kako zelo pomembno je moje poslanstvo, da vam približam razumevanje malčkov, ker prav to je lahko najlepše obdobje otrokovega odraščanja, ki se ga boste spominjali (čeprav so vsa lahko lepa in vsa lahko niso).

Ste pripravljeni?

1. Malčki morajo reči »ne«

To je izjemno pomembna razvojna faza v razvoju malčka, ki se zgodi oziroma dogaja med 18. mesecem starosti in 3. letom. V tem obdobju malčki dojamejo, da so oseba in da so ločeni od staršev in to tudi na glas povedo. Poleg uporabe besede ne, začnejo uporabljati tudi osebne zaimke jaz, moje, meni. V tem prehodnem obdobju osamosvajanja bodo kdaj želeli vse sami, drugič bodo želeli vso našo pomoč in bližino.


Ko vemo, da je to razvojno popolnoma normalno, to lažje sprejmemo.

2. Malčki potrebujejo gibanje


Notranja težnja po gibanju omogoča našemu malčku, da vadi in sčasoma obvlada gibanje. Od takrat, ko stojijo ob opori, shodijo in želijo plezati, teči, do takrat, ko tečejo in želijo nositi težke predmete – težje kot je, bolj jim je zanimivo. Malčki imajo v sebi močno težnjo po tem, da gredo do najtežje točke, ko še zmorejo, do maksimalnega napora. Kolikokrat slišimo koga reči: »Ne to, pusti to, to je pretežko zate!«

Malček bo sam odnehal, ko bo zanj nekaj pretežko.


3. Malčki potrebujejo raziskovanje sveta okrog sebe

Ko rečejo drugim ne, rečejo sebi da, shutterstock_By Velazquez77

Prav zato je izjemnega pomena, da odrasli tudi doma pripravimo malčku varno okolje za raziskovanje, da jih vključujemo v vsakodnevne dejavnosti doma in jim omogočimo raziskovanje sveta, ki jih obdaja, skozi svoje čute. Tudi zunaj naj kopljejo po zemlji, če želijo, naj raziskujejo zunanje okolje tudi bosi in naj skačejo po lužah.


Ko sprejmemo, da je zanje vsaka izkušnja neke vrste raziskovanje, potem lažje sprejmemo njihovo vedenje in delovanje.


4. Malčki potrebujejo svobodo


Prav možnost svobodnega delovanja jim bo omogočila, da bodo vedoželjni, da bodo želeli stvari sami preizkušati, odkrivati in hkrati bodo imeli občutek, da imajo vajeti v rokah.

Svoboda pa je mogoča le v skrbno pripravljenem ali premišljenem okolju.


5. Malčki potrebujejo meje


Prav znotraj teh meja se bodo počutili varne, prav tako pa bodo začeli spoštovati svobodo in meje drugega in njihovega okolja. Vse to jim bo pomagalo, da bodo postali odgovornejši posamezniki tudi kasneje v življenju. Na drugi strani pa meje tudi odraslemu pomagajo, da ve, kdaj posredovati preden je meja prestopljena. Tako se lahko izognemo marsikateri konfliktni situaciji. Verjemite, preizkušeno!


Postavimo le nekaj meja, bodimo dosledni IN TUDI MI MORAMO nenazadnje te meje upoštevati – to je zelo pomembno!


6. Malčki potrebujejo red in strukturo


O tem, kako zelo pomembna je struktura v času in prostoru, pogosto govorim. Red zunaj pomaga malčkom vzpostaviti red znotraj sebe. Ves ta red pa tudi malčkom pomaga osmišljati svet okrog njih, vedo pa tudi kaj sledi in to jim predstavlja občutek varnosti.

Če reda ni in če so meje ohlapno postavljene in smo mi nedosledni pri mejah, bo otrok neprestano preizkušal meje, in bo opazoval našo reakcijo. Nas pa seveda tako vedenje jezi. Pa ste se kdaj vprašali: »Kaj jaz lahko spremenim pri sebi, da bo njemu lažje?«

Ko razumemo kako pomembne so stvari o katerih sem govorila do sedaj, lahko našega malčka bolje razumemo. In seveda, dogaja se življenje in prav vsak dan ne zmoremo biti dosledni pri mejah, kjer smo včeraj zmogli. Ampak, če razumemo, da otrokova burna čustvena reakcija lahko izvira iz tega, da smo bili mi nedosleni,razumemo njegovo frustracijo in mu damo prostor, da se izrazi, namesto, da bi ga na primer kaznovali ali se jezili na njegovo vedenje. Ne pozabite, vse se začne pri nas, odraslih. Malček, še posebej, je naše ogledalo.


7. Malčki ne povzročajo stiske nam, ampak se sami pogosto znajdejo v stiski


Ko to razumemo, da doživljajo stisko in da nam ne kljubujejo, se lahko vprašamo: »kako lahko v tej situaciji jaz podprem mojega malčka?«.

Pogosto slišimo, da otrok nekaj dela zanalašč. Da nas zanalaš jezi, da se zanalašč ne želi obleči, da je zanalašč vrgel krožnik s kosilom na tla. Verjemite, malčkovi možgani niso še niti blizu razvojni stopnji, da bi bili zmožni nekaj zanalašč narediti.

Morda »nas jezi«, ker smo ga prekinili med neko dejavnostjo, morda se noče obleči, ker si ni mogel sam izbrati oblačil in morda je krožnik vrgel na tla, ker je preutrujen za kosilo (samo nekaj slikovitih primerov, razlogi bi lahko bili povsem drugi).


8. Malčki so impulzivni, morda lahko izgleda, da celo zaletavi


V danem trenutku želijo nekaj narediti in če ne gre, lahko pride do burne čustvene reakcije. To pa je povezano z njihovim čelnim režnjem – pa smo spet pri razvoju možganov, ki je med drugim zadolžen za racionalno razmišljanje, zato je naša naloga, da smo njihov razumski del, ki se pri njih šele razvija, in se bo razvijal še vse do 24. leta.

Malčki potrebujejo gibanje, shutterstock_By Oksana Kuzmina

In ker se vsega šele učijo in je veliko priložnosti, da se z nečim srečajo prvič, strahu praviloma ne poznajo (razen izjemoma, če so doživeli kakšno travmo že v nosečnosti ali med obdobjem dojenčka), zato so precej neustrašni. Ne vedo, da je nekaj previsoko, prestrmo, pregloboko, preostro, nevarno... Zato je naša odgovornost, da vedno zagotavljamo varnost.


9. Malčki potrebujejo čas za sprocesiranje vsega, kar jim govorimo


In namesto, da jim stalno zapovedujemo kaj naj naredijo, lahko povemo enkrat in morda štejemo do deset v svoji glavi in najverjetneje bodo v tem času začeli s tem, kar smo jih prosili.

Malček, ki še ne govori, razume že zelo veliko. Razen, ko gre za izjemne razvojne posebnosti, malček na začetku tega obdobja razume preprosta navodila in jim sledi.


10. Malčki potrebujejo biti obkroženi z bogatim jezikom


Tudi tisti malčki, ali pa predvsem tisti, ki še ne govorijo veliko, je pomembno, da so izpostavljeni bogatemu jeziku in dvosmerni komunikaciji. Pride obdobje vprašanj in prav je, da dobijo smiselne, realne odgovore na to, kako svet deluje.

Prav na začetku tega obdobja je krasen čas, če še niste, da začnete v vaš vsakdan z otrokom vpeljevati branje in raziskovanje knjig. V knjigah je izjemno veliko novega besedišča, ki ga kot gobe srkajo dan za dnem in tako izgrajujejo svoj besedni zaklad.


11. Malčki obožujejo ponavljanje


Dejavnosti, ki jih pritegnejo, zmorejo ponavljati do onemoglosti, dokler določene spretnosti ne obvladajo. Potem jih praviloma ta želja po ponavljanju mine. Običajno so to tiste dejavnosti, ki niso prelahke, ne pretežke, ampak ravno prav težke, da ne obupajo. To pomeni, da so ravno ustrezne za njihovo razvojno stopnjo.


12. Malčki so radi vključeni v družinsko življenje in radi pomagajo


Najbrž vam je znano, da so pogosto predmeti, ki jih uporabljamo odrasli veliko bolj zanimivi, kot mnoge igrače.

Pomembno je, da jih povabimo, jim omogočimo sodelovanje in pripravimo dejavnost tako, da bodo pri njej uspešni, da ne izgubijo zanimanja. Ključno, predvsem če tega načina nismo vajeni, pa je, da znižamo naša pričakovanja o tem kakšen mora biti rezultat. Tukaj se postavljajo temelji za nadgrajevanje v naslednjih letih, na primer predšolskem obdobju in kasneje. Postali bodo aktiven in sodelujoč član družine, ki bo hkrati imel občutek, da tudi on doprinaša k naši družini.

Tako, vse to sem povzela in dopolnila po knjigi Montessori Toddler, Simone Davies, ki je fenomenalen vir informacij in neprecenljiva zakladnica koristnih nasvetov.

Kot ste videli, sem sama nad malčki izjemno navdušena in res so super osebe za preživljanje časa z njimi.

Če imaš pa tudi ti, dragi starš, kakšen starševski izziv, mi piši sandra@nazajkotroku.si in z veseljem spregovorim tudi na to temo.

Za konec pa, saj veste, imejte radi najprej sebe, potem svojega otroka in nato še vse ostale.


51 views0 comments
bottom of page