top of page

Montessori dejavnosti za dojenčke

Updated: Nov 18, 2020

Dejavnosti, ki jih predstavimo dojenčku, v montessori pedagogiki delimo glede na to, kaj pri otroku spodbujajo. Na kakšen način lahko v skladu z montessori pedagogiko optimalno podpremo svojega dojenčka z ustreznimi dejavnostmi?


Pri izbiri igrač in dejavnosti za otroka, moramo imeti vedno v mislih kaj že zmore, kaj ga zanima in kaj so okvirne razvojne stopnje pri otroku. In kako vse to izvemo? Seveda, z opazovanjem otroka. Ni rečeno, da gre vsak otrok skozi točno določeno začrtan razvoj, so pa to, o čemer je govora v prispevku, okvirne smernice, ki nam lahko pomagajo pri odločitvi kaj lahko ponudimo svojemu otroku. Brez skrbi, prej ali slej večina otrok doseže omenjene razvojne stopnje.


Dejavnosti za razvoj vida


VIZUALNE dejavnosti, oziroma tiste za razvoj vida, otroku predstavljamo vse od začetka življenja. To so lahko umetniške slike, ki jih imamo doma, prav tako pa na primer rastline, ki krasijo naš bivalni prostor.

Prvi montessori materiali, katerim je lahko izpostavljen že novorojenček, in ki mu pomagajo pri razvoju njegovega vida, so mobili.

Novorojenček gleda munari mobile, foto: Shutterstock

Vse mobile postavimo nad otroka tako, da bodo viseli nekje nad njegovim trebuhom in ne neposredno nad glavo, saj bo tako položaj njegove glave v naravnem položaju in bo sproščeno lahko z očmi opazoval nežno gibanje le-teh. Oddaljenost od otroka naj bo nekje med 30 in 40 cm nad njim. Ulezite se tudi sami pod njih, zagotavljam vam prav posebeno doživetje!


Poznamo 4 klasične montessori mobile, idej pa je neskončno kaj vse lahko otroku ponudimo kot spodbudo v ta namen – pomembno je le, da se pri izdelavi zavedamo načela realnosti – torej, da lahko pripravimo mobile ptic ali oblakov in sonca, medtem ko so sloni ali hiše morda manj primerni (saj v realnosti ne lebdijo ali letijo v zraku).


Montessori mobili, foto: www.montessoriedited.com

1. Munari mobile je črno-bel mobile, ki je najprimernejši za novorojenčka, saj spodbuja njegov razvoj vida, ko on zmore razlikovati med temnimi in svetlimi vzorci in odtenki.

2. Gobbi je mobile, ki otroku ponudi zmožnost razlikovanja odtenkov določene barve. Tega lahko ponudimo otroku od 1. meseca starosti naprej.


3. Plesalci so prečudovita konstrukcija, ki »lahkotno zapleše« že ob najmanjši spremembi zračnih tokov v prostoru. Tudi tega lahko ponudimo od 1. meseca starosti naprej.

4. Oktaedri pa so prav posebni, geometrijski mobile, ki otroku omogoči možnost opazovanja premikajočega se 3-dimenzionalnega predmeta v prostoru. Med 1. in 2. mesecem starosti ga lahko ponudimo otroku.


Kaj so dejavnosti za razvoj sluha?


AUDITIVNE dejavnosti, oziroma tiste za razvoj sluha so otroku na voljo že ob rojstvu (ali še pred tem).

Zagotovo je ena najbolj pomirjujočih dejavnosti, materin glas. Otroka mati z govorom, petjem ali mrmranjem (pogosto, ne pa vedno) najlažje umiri.

Pomembne so tudi pesmi in glasba, ki jih lahko predvajamo otroku (tudi že med nosečnostjo). Morda niti pomislili niste na glasbeno skrinjico, vendar tudi ta ima poseben čar in pritegne otrokovo pozornost že zelo kmalu.

Ko pa se otrok začne zavedati svojih rok in jih zmore že kontrolirati, pa postanejo zanimive ropotuljice, zvončki, kraguljčki. To se zgodi nekje po 3. mesecu starosti (lahko tudi kaj prej ali kasneje).

Glasbila za spodbujanje slušnih zaznav, foto: Shutterstock

Otrok med 7. in 9. mesecem starosti zmore kontrolirano tolči po bobnu. Od nekje starosti 10. meseca naprej, pa njegovo pozornost pritegne tudi zvočni predvajalnik.

Otroci, predvsem dojenčki, naj bodo zavarovani pred izpostavljenostjo ekranom. Zavedam se, da je to težko, saj smo tudi mi postali precej »odvisni« od tehnologije in pogosto zremo v ekran (in posledično bi oni tudi), vendar je vse skupaj mogoče. Potrudimo si vzeti čas za ekran, ko si vzamemo čas zase, ko pa smo z otrokom, se poskusimo temu izogniti.


Poglejmo si dejavnosti za razvoj fine motorike.

Otroku, ki se je nekje pri 3. mesecih začel zavedati, da so njegove roke »njegove«, je smiselno ponuditi različne dejavnosti za spodbujanje poseganja.

Mobili, o katerih je bilo govora prej, niso namenjeni za prijemanje, pravo nasprotje pa so ti, ki jih omenjam naprej. Tudi ti mobili naj bodo nad dojenčka obešeni tako, da bodo nekje nad sredino njegovega telesa, naj pa bodo na takšni višini, da se jih z roko ali nogo lahko dotakne.

Otrok gleda mobile, foto: Shutterstock

Kot rečeno, je možnosti, kaj vse lahko postane mobile za otroka, precej. Lahko so to leseni mobili (na primer izrezane lesene ptice ali metulji), lahko pa je to na primer cof, navezan na vrvico. Te mobile bo otrok lahko pri 2. mesecih prijemal nehoteno, medtem ko se bo nekje pri 4. mesecih to poseganje spremenilo v hoteno poseganje.



Zelo zanimiv je tudi trak s kraguljčkom ali obročkom, za vse te mobile pa predlagam, da jih obesite na elastično vrvico ali trak, saj otrok pri tej starosti res že lahko poseže (hoteno), vendar zmožnosti hotenega spuščanja še nima.

Po 4. mesecu starosti naj bo otroku na voljo tudi več prostih predmetov za spodbujanje prijemanja, kot so na primer različni leseni predmeti, po 5. ali 6. mesecu pa ropotulje, zvonček v kocki ali valju, prepleteni leseni obroči ali prepleteni leseni diski. Mnogi našteti predmeti kasneje služijo lahko tudi kot spodbuda za gibanje po prostoru, oziroma plazenje.

Koordinacija oko-roka.


To je spretnost, ki jo otrok uri ob ponavljajočem rokovanju z različnimi predmeti ali igračami. Je spretnost, ki jo otrok vadi in izpopolnjuje vse do 3. leta starosti, lahko še kasneje.

Valj s kroglicami, foto: Shutterstock

Pri 3. ali 4. mesecu je to lahko takanne žoga, ki je izdelana tako, da jo otrok lahko preprijema in prenaša brez težav. Lahko mu jo obesimo na stojalo, ko je še bolj statičen in z veseljem jo bo poskusil odriniti, prijeti z roko ali brcniti z nogo. V času, ko se otrok začenja plaziti, mu lahko ponudimo tudi različne žoge (iz blaga in drugih tekstur) in pa prej omenjen valj s kraguljčkom.


Od 7. meseca naprej lahko otroku ponudimo natikanje obročev, najprej na zibajoči podlagi, čez meseca ali dva, pa na trdni podlagi.

Tudi gibanje, kot je plezanje po stopnicah ali čez ovire je nekaj, kar lahko otroku, ki se začne plaziti, omogočimo kot dejavnost za spodbujanje koordinacije oko-roka. Zraven bo otrok dobil prostorsko predstavo, krepil svoje mišice in uril ravnotežje. Seveda, najprej zagotovimo varnost.

Po 7. ali 8. mesecu je dobro, da z otrokom začnemo »vaditi« stalnost predmeta. Ta koncept (ki se začne pri tej starosti, traja pa naslednjih nekaj mesecev) otroku omogoči, da se, ko je potrebna ločitev od staršev, brez večjih težav tudi loči. Zaveda se, namreč, da predmet ni izginil, tudi, če ga ne vidi.

Zaboj z žogo, foto: Shutterstock

Za ta razvojni mejnik so odlične igrače, kot so zaboj z žogo ali razni liki, ki jih otrok vstavlja v zaboj (tudi igrica ku-ku je odličen pripomoček pri osvajanju tega koncepta).

Po 10. mesecu lahko otroku ponudimo lesene vijake in matice, po 12. mesecu pa predmete, ki gredo eden v drugega (na primer babuška ali posodice različnih velikosti).

Dejavnosti, ki poleg koordinacije oko-roka spodbujajo še razvoj GROBE MOTORIKE, oziroma gibanja, ko se otrok enkrat začne postavljati na noge, so lahko vozički za potiskanje, razne igrače za potiskanje ali vlečenje, sprehodi, gred (ali robnik) za razvijanje ravnotežja, plezanje (na igrišču, plezalni steni, po stopnicah ali skalah) – vedno seveda zagotovimo, da otrok to lahko počne varno.


V naslednji objavi preveri, kaj so montessori dejavnosti, primerne za malčke.



379 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page