top of page

Občutljiva obdobja v otrokovem razvoju

Ko govorimo o starševstvu, prihaja pomen poznavanja otrokovih občutljivih obdobij vse bolj v ospredje. Sploh pedagogika montessori temu naklanja veliko pozornosti. A kaj pa sploh so občutljiva obdobja in zakaj je dobro, da jih kot odrasli poznamo in prepoznamo pri otroku?

Občutljiva obdobja, osebni arhiv

Tokratna tema lahko predstavlja starševski izziv predvsem iz vidika, da mnogim od vas ni dovolj jasno o čem govorim, ko omenjam ta termin, zato sem se odločila, da podrobneje spregovorim o občutljivih obdobjih otrokovega razvoja.

Na začetku bom seveda povedala kaj občutljiva obdobja sploh so, od kod izvira sam izraz, potem pa vam bom naštela katera občutljiva obdobja vse poznamo pri otrokovem razvoju.

Bolj podrobno pa si bomo pogledali tri občutljiva obdobja, ki so po mojem mnenju izredno pomembna, in če bo kdo od vas zaradi podanih informacij bolj pozoren glede teh pri svojem otroku, potem je moje poslanstvo s tem zapisom izpolnjeno.


No, le kaj so ta občutljiva obdobja?

Občutljiva obdobja so strnjen čas v življenju otroka, ko je otrok posebej dojemljiv za določene dražljaje do te mere, da ostali stopijo v ozadje. Te občutljivosti mu pomagajo, da iz kompleksnega okolja izbere tisto kar potrebuje za svoj razvoj. Interes traja le določen čas, kasneje v življenju se več ne ponovi.

Nikoli ne moremo z gotovostjo napovedati, kdaj bo določeno občutljivo obdobje nastopilo. Zato je izredno pomembno opazovanje otroka, s tem pa lahko sami ugotovimo kdaj je otrok izkazal določen nov ali pa povečan interes.

Kadar je otrok za nekaj občutljiv, je to podobno prižgani luči, ki osvetljuje samo tisto stvar, ki ga zanima in nič drugega. Občutljivih obdobij se lahko zavemo le, če otroke opazujemo.

Kaj opazimo med občutljivimi obdobji?

- Poseben interes otroka za določeno delo

- Otrok isto delo večkrat ponavlja

- Po takem delu otrok ni utrujen, ampak srečen

- Otrok, ki nima možnosti, da bi deloval v skladu s svojim trenutnim občutljivim obdobjem, v sebi na nek način trpi.

Od kod izvira izraz „občutljiva obdobja“ – (v literaturi se pojavljata dva izraza: Critical period vs. Sensitive Period. Poglejmo si razliko):


KRITIČNO OBDOBJE – Določen čas, ko ima nek dogodek (ali odsotnost tega dogodka) določen vpliv na razvoj.

OBČUTLJIVO OBDOBJE – Optimalen čas za razvoj določenih zmogljivosti, v tem obdobju pa je posameznik še posebej odziven na dejavnike z okolja.


Katera občutljiva obdobja poznamo?

Osnovna razporeditev, ki si jo zlahka zapomnimo, je:

• gibanje,

• red,

• jezik.

Poznamo pa tudi:

Občutljivo obdobje za odvajanje od plenic

Občutljivo obdobje za odvajanje od dojenja

Občutljivo obdobje za male predmete

Občutljivo obdobje za vsrkavanje podob

Občutljivo obdobje za jezik

Občutljivo obdobje za jezik - pisanje

Občutljivo obdobje za jezik - branje

Občutljivo obdobje za matematiko

Občutljivo obdobje za glasbo

  • 0-3 let: osvajanje spretnosti nezavedno

  • 2,5-6 let: izpopolnjevanje, rafiniranje te novo pridobljene spretnosti.

V nadaljevanju si bomo pogledali občutljivo obdobje za gibanje, red in jezik.


Občutljivo obdobje za gibanje

Otrok hodi zato, da hodi, ne da pride na cilj, Shutterstock_By Standret

Začne se že v nosečnosti, traja do 2 leta.

  • Naključni gibi postajajo vedno bolj koordinirani in otrok jih lahko nadzoruje: prijemanje, dotikanje, obračanje, ravnotežje, hoja, stanje. Kadar želi, postanejo sčasoma gibi hoteni.

  • Pričakujemo, da bi se v obdobju 2-4 let pojavila uglajenost gibov fine in grobe motorike. Prav tako se začne razvoj možganskih centrov, ki nadzirajo motorični razvoj.

  • Je najbolj intenzivno v prvem letu življenja. V enem letu mora prehodit celotno Filogenezo – razvoj živih bitij od enoceličarjev do sesalcev.

  • Otrok je lahko ob neuspehih razburjen v času, ko se uči.

  • Otrok hodi, zato da hodi in ne da bi prišel na cilj. Hodimo v njihovem počasnem ritmu.

Se vam zdi, da boste na gibanje svojega otroka zdaj, ko to veste, gledali drugače?


Občutljivo obdobje za red

Maria Montessori je opisovala 4 vrste otrokove občutljivosti za red:

1. Prostorsko

2. Socialno

3. Zaznavano (čutno)

4. Časovno

1. Red v prostoru

Otrokov občutek za red mu pomaga tudi pri razvrščanju, shutterstock_By Natalia Lebedinskaia_
  • Otrok je občutljiv na red v prostoru: vse naj ima svoje mesto.

  • Če je njegova okolica dan za dnem enako urejena, se lahko nanjo zanese.

  • Postopoma absorbira koncepte življenja: primer postavitve krožnika na mizi (podstavek za hranjenje, ki si ga na povezavi brezplačno lahko prenesete, otroka podpre v ponotranjanju te navade).



2. Red v socialnem okolju

  • Socialni red mu pomaga spoznati kdo je kdo in razločevati med njim in množico „tam zunaj“.

  • Z zelo majhnim dojenčkom naj bodo v stiku vedno znova isti ljudje, kolikor je to pač mogoče.

  • Vir učenja: odrasli je model socialnih odnosov, torej kako poteka interakcija med ljudmi. Zato ne pozabimo kakšen model vedenja smo za našega otroka.

3. Red v zaznavanju

  • Otrok je občutljiv za red, ki ga zaznava z vsemi svojimi čutili

  • Ima potrebo svobodno raziskovati v pripravljenem okolju, tako da doživi različne kvalitete vsega, kar ga obdaja.

  • Dojenčki pogosto jokajo zaradi prikrajšanosti na čutnem, zaznavnem področju (nimajo dovolj zaznavnih izkušenj v svojem okolju).

4. Red v času

  • Če ima otrokovo življenje predvidljiv ritem in je poskrbljeno za njegovo rutino, potem otrok začenja okolici zaupati.

  • Če so njegove potrebe po hrani, spanju in telesnem ugodju zadovoljene takrat, ko se pojavijo, se razvija občutek varnosti in brez skrbi se lahko odvija raziskovanja sveta.

Če povzamemo:

• otrok v obdobju nezavednega ustvarjanja uporablja zunanji red za to, da začenja graditi svoj notranji red,

• otrok je pri starosti treh let dosegel temeljni red in ga izpopolnjuje v zavednem obdobju.

O tem med drugim podrobneje govorim v tečaju Kako podpreti otrokov jezikovni razvoj, kjer z vami delim na kakšen način lahko ustvarite podporno okolje vašemu otroku glede njegove izjemno močne potrebe po redu, predvsem v času.

Občutljivo obdobje za jezik

Jezik je uporaba besed za komunikacijo (7. mesec nosečnosti, oz. rojstvo – šest let)

Občutljivo obdobje za jezik je najdaljše, od 7. meseca nosečnosti, do 5. leta starosti, shutterstock_1By Oksana Kuzmina
  • Izmed vseh slušnih stimulov, zvokov, ki obdajajo dojenčka, je človeški glas tisti, ki ga globoko sliši in imitira ter ga razloči od ostalih zvokov iz okolja.

  • Do 12. meseca lahko slišijo otroci vse glasove tega sveta, kasneje pa ta neverjetna sposobnost izzveni.

  • Glavnina razvoja govora je zaključena pri treh letih.

  • Tudi tujega jezika se nauči z lahkoto v tem času.


Občutljivo obdobje za jezik - govor

Občutljivo obdobje za učenje govora je od starosti od 6 mesecev do 2,5 – 3. leta. Pri tem ima pomemben vpliv prenatalna izkušnja (izkušnja pred rojstvom).

Kako pomagamo otroku v občutljivem obdobju za govor?

  • z njim se veliko pogovarjamo,

  • otroku čim več beremo in pojemo,

  • pripovedujemo mu o tem, kaj delamo,

  • dajemo mu prava imena za stvari, dejanja, dogodke,

  • damo mu čas, da nam “odgovori”,

  • potrpežljivo poslušamo otroka, ki govori,

  • damo mu čas, da pove svoje potrebe,

  • zavedajmo se, da je otrokov pasivni besedni zaklad precej večji kot aktivni

Če si želite še bolje podpreti otrokov jezikovni razvoj s preprostimi in jasnimi dejavnostmi, potem je 3-dnevni tečaj Kako podpreti otrokov jezikovni razvoj, kot nalašč za vas.


Občutljivo obdobje za jezik - pisanje

Občutljivo obdobje za pisanje je med 3 in 4,5 leti. Občutljivost za povezavo med glasom in znakom je s 5. leti v zatonu. V okolju montessori najdemo veliko materialov, ki služijo kot priprava na pisanje: posredno in neposredno.

“V otroštvu se utrdijo motorični mehanizmi za pisanje“ in ko bo otrok pripravljen za raziskovanje v tem občutljivem obdobju, bo izkoristil vsako priložnost, da bo vadil svojo novo “ljubezen“ - pisanje.

Občutljivo obdobje za jezik - branje (vsaj 20-30 minut branja)

  • Otrok ima spontan interes za zapis glasov s simboli – črkami in do oblikovanja besed iz črk (2,5- 3,5 let star otrok v občutljivem obdobju za spoznavanje črk, ki predstavljajo določen glas).

  • Otrok lahko intenzivno samostojno bere med 4,5 in 5,5 leti.

  • Da bi prišlo do procesa samostojnega branja otroku dnevno beremo.

O tem kako podpreti otrokov jezikovni razvoj, pa sem pripravila spletni tečaj Kako podpreti otrokov jezikovni razvoj, prvega v sklopu 3-dnevnic, ki bodo kratki strnjeni in praktični tečaji za starše in skrbnike, ki želite s preprostimi, praktičnimi, a učinkovitimi orodji podpreti svojega otroka v njegovem jezikovnem razvoju. 3-dnevnice sem poimenovala tudi Starševske bližnjice do boljšega razumevanja tvojega otroka.


Saj veste, imejte radi najprej sebe, potem svojega otroka in nato še vse ostale.

Do naslednjič, čao!


447 views0 comments
bottom of page